Saturday 18 February 2012

ishhh...tak sedaplah.....


"Ish....tak sedaplah nasi goreng ni..masin..dah lah tak de ayam langsung. Mahal pulak tu" bentak hati yang tidak puas kerana makanan yang dinikmati tak seperti yang kita inginkan. Pernahkah kalian melakukannya? Tak usah malu untuk mengaku. Aku juga. Tapi apakah kita sedar di saat kita tak puas dengan apa yg kita nikmati, ada manusia lain yang tak dapat merasakan apa-apa. Di waktu kita dapat makan sesuatu makanan(walaupun tak berapa sedap), ada manusia lain yang hanya mengalas perut dengan air kosong. Bukankah keadaan mereka lebih sadis berbanding kita? 

Sesekali pandanglah orang yang lebih susah dan rendah daripada kita. Kerana kita akan sedar bahawa kita jauh lebih bernasib baik dan beruntung kerana masih punya sesuatu. Jangan hanya asyik memandang kesenangan dan kemewahan orang lain saja. Itulah penyebab utama kita susah nak merasa bersyukur dengan apa yang kita miliki dan semakin tamak untuk menyaingi orang lain. 

Jadi, bersyukurlah dengan apa yang dimiliki. Tak salah berkeinginan untuk memiliki sesuatu tapi janganlah sampai kita lupa dengan apa yang telah pun kita miliki. Ramai yang kecewa bila sesuatu yang dimahukan tidak dapat dimiliki. Walhal, golongan ini masih belum bersyukur dengan apa yang telah diberikan sebelumnya. Pantas kah dia menerima sesuatu yang lain pula sedangkan masih belum dapat mensyukuri dan memanfaatkan sebaiknya pemberian sebelum itu. Sama-sama kita tanam sifat qanaah(berpada-pada) dalam diri agar dijauhi sifat tamak dan mengejar-ngejar kemewahan. Orang yang qanaah itu memelihara harta sekadar apa yang ada di tangannya dan tidak berangan-angan untuk memiliki sesuatu yang lain pula. 

Tahukah kita? Dalam sifat qanaah itu terkandung lima perkara?
1.          Menerima dengan rela apa yang ada
2.            Memohon kepada Allah tambahan rezeki yg selayaknya, disertakan usaha
3.           Menerima dengan sabar ketentuan Allah
4.           Bertawakkal kapda Allah
5.          Tidak tertarik oleh tipu daya dunia
Sesungguhnya qanaah itu mampu mengawal diri dan nafsu yang sering menginginkan sesuatu yang lain dan sentiasa merasa tidak cukup dengan apa yang sedia ada. Mohonlah kepada Allah supaya dikurniakan sifat qanaah dalam setiap perkara. InsyaAllah ;)

p/s: Allah tak memberikan apa yang kita mahukan semata-mata. Tapi Allah memberi kita sesuatu yang sangat kita perlukan sebenarnya. Dia menciptakan kita, maka Dia jauh lebih mengnal diri kita. Yakinlah !!!

"Maka ingatlah kepada-Ku, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu ingkar kepada-Ku."

SURAH AL-BAQARAH: AYAT 152

No comments:

Post a Comment